Vzdělávací hodnota chirurgických videí na YouTube – hodnocení kvality a soubor standardů videí o hysterektomii pomocí transluminální endoskopické operace s přirozeným vaginálním vstupem
Klíčová slova:
endoskopická chirurgie přirozeného otvoru, hysterektomie, YouTube, vzdělávací technologieAbstrakt
Cíl: Tato studie se zaměřila na posouzení spolehlivosti a vzdělávací hodnoty videí o hysterektomii pomocí transluminální endoskopické operace s přirozeným vaginálním vstupem (vNOTES – vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery) na YouTube a jejich vhodnosti pro školení chirurgů. Materiál a metody: Dne 12. června 2024 byl YouTube prohledáván pomocí klíčových slov „vNOTES hysterektomie“, „TVNOTES hysterektomie“, „transvaginální transluminální endoskopická hysterektomie s přirozeným otvorem“, „vNOTES“ a „vaginální hysterektomie“. Kritéria pro zařazení splnilo celkem 73 videí. Byly zaznamenány metriky zapojení diváků, jako je doba od nahrání, počet zhlédnutí, hodnocení Líbí se mi, Nelíbí se mi, komentáře a délka videa. Byly vypočteny poměry, jako je poměr zobrazení, podobný poměr a index výkonu videa (VPI – video power index). Videa byla kategorizována pomocí modifikované globální škály kvality (GQS – global quality scale) a hodnocena na základě bodovacího systému odvozeného ze standardizovaného 10krokového postupu hysterektomie vNOTES se skóre v rozmezí 0–15. Výsledky: Ze 73 videí bylo 40 (53,8 %) označeno jako nekvalitní, 13 (17,8 %) jako středně kvalitní a 20 (27,4 %) jako dobré. Mezi skupinami nebyly nalezeny žádné významné rozdíly, pokud jde o dobu od nahrání, počet zhlédnutí, hodnocení Nelíbí se mi, komentářů nebo poměru Líbí se mi. Videa ve skupině dobré kvality však měla výrazně vyšší počet lajků a skóre VPI. Kritické prvky, jako je příprava a polohování pacientky, nastavení operačního sálu, obřízka děložního čípku a uzávěr klenby, byly ve videích nižší kvality nedostatečně řešeny. Videa s didaktickým hlasem měla výrazně více zhlédnutí, lajků a komentářů než videa s hudbou nebo bez zvuku. Mezi délkou videa a metrikami zapojení nebyly nalezeny žádné významné korelace. Závěr: Většina videí o hysterektomii vNOTES (53,8 %) na YouTube postrádá komplexní vzdělávací obsah, přičemž pouze malá část je považována za vhodnou pro chirurgický výcvik. Hodnocení zájmu diváků nemusí souviset s mírou užitečnosti videí. Chirurgové a organizace by se měli zaměřit na produkci vysoce kvalitních instruktážních recenzovaných videí, aby zlepšili vzdělávací hodnotu YouTube jako zdroje informací.